- Úvod
- Poradna (připravujeme)
- Závěsný systém
Pokud nechcete dlouho přemýšlet nad výběrem, kupte si Clickrail set bílý zde a určitě nebudete litovat.
Nejbežnější:
ClickRail:
nejprodávanější a nejuniverzálnější závěsný systém na obrazy do bytu, galerie i kanceláře. Unese i těžší obrazy (až 15 kg na jenom lanku), v kombinaci s Rachethookem neuděláte chybu. NAJDETE ZDE
ContureRail:
nový systém, je trochu jemnější a celkově odlehčenější, nosnost na lanku je do 10 kg u ocelového a 5 kg u průhledného perlonového. Háčky jsou vyráběny za pomocí nejmodernějších technologií. Ocelový střed je zapouzdřen do velmi kvalitního polyamidu vyztuženého skleněným vláknem. Hůř se montuje zcela pod strop, a to kvůli hlavě vrtačky – hmoždinka se musí vyvrtat cca 1 cm pod stropem, což téměř nelze. Stejně jako ClickRail se dá přetřít na jinou barvu, což může dělat zajímavý doplněk, nebo ho naopak natřít na barvu zdi, aby nebyl vidět. Doporučujeme především na zdi do bytů, kde mají být menší obrázky. NAJDETE ZDE
CombiRail:
systém podobný Clickrailu s možností osvětlení. Ideální pro nasvětlování obrazů do galerií, kaváren, restaurací… Velmi elegantní nosiče světel se standardní objímkou, do které se dají umístit jak led, tak halogenové žárovky, které dokáží na obrazech vyčarovat „kouzelné“ světlo. NAJDETE ZDE
TopRail:
jeden z mála systémů, který se dá namontovat do stropu, obrazy pak mohou viset i zcela v prostoru. Dá se použít i tam, kde se nedá z nějakého důvodu vrtat do stěny. Nevýhodou je ale to, že šrouby, které ho drží, nejsou namáhány na střih, ale na tah. Do stropu je proto nutné vyvrtat poměrně dost otvorů. V sádrokartonových či dřevěných trámech (tj. tam, kde není třeba hmoždinek) se s ním dají vytvořit zajímavé instalace. NAJDETE ZDE
ArtStrip:
je klasický závěsný systém, který se dává, přichycuje na zeď v momentě, kdy se dělá strop (dělá se společně se sádrokartonem). Jeho výhodou je, že systém je zcela neviditelný a cena je příznivá, neboť jde jen o smrkovou / borovicovou lištu, do které je zasazena drážka (totožná s drážkou ve všech systémech artiteq) NAJDETE ZDE
Jednoduché systémy:
Picture mouse:
velmi jednoduchý systém na věšení obrázků. Do zdi se přišroubuje horní úchytka, do které se nacvakne ocelové lanko, potažené bílým plastem s twister koncovkou nahoře a závažím v podobě decentní myšky dole. Pomocí jednoduchých klipsů si pak můžete do systému uchytit různé letáky, připomínky nebo obrázky. NAJDETE ZDE
Display-it:
profesionální lankový systém především do výloh, kanceláří a prodejen. Dvě čtyřmetrová ocelová lanka se napnou od stropu k podlaze a do nich se pak zacvaknou plexisklové „kapsy“, do kterých pak můžete snadno zasouvat letáky, fotky…NAJDETE ZDE
Display-it ECONOMY:
Jednodušší bratr který je vhodnější do byzů na vystavení fotek z dovolené NAJDETE ZDE
Inforail:
lišta na uchování poznámek, připomínek, letáků. Přišroubuje se na zeď, ve spodní straně je zářez vyplněný speciální gumou (podobnou jako na stěračích u auta) a jakmile do lišty zasunete například vizitku nebo obrázek, guma jí lehce uchytí. Lišta se dá dobře napojovat a není tedy problém udělat kolem celé místnosti elegantní lištu, která udrží vaše poznámky. Oblíbené i do dětských pokojů. NAJDETE ZDE
Inforail + :
Je podobný lište inforail, akorát má navíc na horní straně poličku, na kterou se dají vystavovat například obrázky. NAJDETE ZDE
Výstavní Háčky
velmi jednoduchý a nedoceněný systém, nepostradatelný pro všechny „výstaváře“, firmy, které se účastní veletrhů, využívají výstavní panely atd. Nahrazují nehezké a často využívané naohýbané dráty s háčky, které se na horní straně nasadí na výstavní panel a na spodní straně je háček, na zavěšení například obrazů. Systém se skládá ze dvou háčků – „výstavního háčku“ a „Galery hook“. Jeden se používá na výstavní panely do maximální šířky 30 mm, druhý se hodí tam, kde je nahoře rampa (ať už dřevěná, nebo i klasické výstavní panely z hliníku s profilováním). Na oba háčky se zavěšuje průhledné perlonové 2 mm silné lanko se smyčkou, na které se dá umístit jeden až tři háčky rakethookem. S tímto systémem se dá pověsit výstava o 100 obrazech během pár hodin. NAJDETE ZDE
Ostatní:
Výstavní stojany:
rozkládací systém, který umožnuje velmi elegantně prezentovat obrazy zavěšené v horní části na systém ClickRail, na spodní pult se pak dají dát například nezarámované grafiky chráněné galerijním akrylátem s UV protekcí. NAJDETE ZDE
Výstavní vitríny:
není pro nás problém vyrobit skleněnou či plexisklovou vitrínu podle Vašich přání a požadavků. Na těchto stránkách jsme uvedli asi nejprodávanější z nich, aby bylo možné udělat si představu o ceně. NAJDETE ZDE
Pokud stále nevíte, zavolejte nám 251682118
Šroubovací háčky s nosností 4-10 kg
s těmito háčky jsme začínali při našich prvních realizacích. Záhy se ukázalo, že pevnost uchycení je dána silou dotažení šroubku a v praxi nastávají jen 2 případy:
- háček postupně klouže po lanku dolů až spadne i s obrazem
- silou utažení šroubu dochází k nevratným deformacím a poškození lanka
Automatické háčky s nosností 15-20 kg
Každý systém má své výhody i nevýhody, systémy jsou podobné a o žádném nelze říci, že je nejlepší. Závesné systémy prodáváme mnoho let, stejně dlouho je i montujeme a právě bezproblémovost při montáži jednotlivé systémy asi nejvíce odděluje.
Nechtěl bych tedy jednotlivé systémy kritizovat, ani říci, že Artiteq je nejlepší, ale na druhou stranu chci uvést důvody, proč jsme se rozhodli pro Artiteq.
Mezi nejznámější závěsné systémy v Evropě lze asi považovat 2 možná 3 firmy. Artiteq, Stas a nováčka Newly.
Osobně považuji za leadery trhu 2 společnosti a to společnost Artiteq a Stas. Jsou to staré společnosti, které se závěsnými systémy zabývají od roku 1995, kdy byly obě založené. Ačkoliv Stas o sobě hrdě tvrdí že je „nejlepší“ byl bych na podobné výroky opatrný. Osobně jsme se někdy kolem roku 2007 rozhodli distribuovat společnost Artiteq, neboť dle našich zkušeností má pár věcí, které považujeme za lepší a kvůli kterým jsme se pro Stas nerozhodli .
V tom nás utvrzuje i fakt, že od roku 2007 jsme neměli jedinou reklamaci na spadlý obraz, rozbitá háček, nebo nějaký problém s nosností . Maximálně se nám stane, že jeden ze zhruba 5000 háčku rachethook nějak zaseknuté kuličky uvnitř a nelze jím prostrčit lanko, což je chyba z výroby. Sice to lze oparvit, ale zmetky vyhazujeme a pokud se to někomu stane, dostane od nás pár kusů navíc.
Společnost Newly je posledním hráčem na trhu, na stránkách se o jejich historii moc nedovíte. Někdy v roce 2010 jsme byli kontaktování bývalým zaměstnancem jedné z firem, se kterým jsme se znali v době, kdy jsme si vybírali mezi Stasem a Artiteqem. V zásadě jsme se dozvěděli zě odchází do firmy a vytváří nový vlastní závěsný systém Newly. Ani tehdy jsme ale Artiteq neopustili.
Jak jsem již psal, z několika jak funkčních tak čistě estetických jsme zvolili Artiteq. Pojdmě se podívat na některé postřehy.
Proč tedy zrova u nás vyhrál Artiteq?
Click-rail od Artitequ
je navržen tak, aby se dal dát těsně pod strop. U Clip Railu od Stase to není možné, Stejně tak to není možné u systému od Nielsena
Kameny (Click and Conect od Artitequ)
se dají zároveň použít jako spojka a nástroj pro měření – kameny se dávají buď přímo pod strop na doraz, nebo se nechává např. 2mm aby nebylo vidět, že strop je křivý. Není třeba nic meřit, kamen funguje i jako měrka. Stas má spojku a kameny zvlášť – tedy 2 produkty a navíc je třeba měřit jak přesně od stropu vrtat hmoždinky.
Kameny Click and Conect od Artitegu a držák závěsné lišty na zeď Nielsen.
Držáky Nielsen jsou ještě složitější než kameny od Stase, dává se pod ne podložka, aby se nevmáčkli do zdi, musí se měřit a navíc se při šroubování často otáčí, což zpomaluje montáž.
Twister od Artitequ je bezpečnější než Cobra
(kterou dříve Artiteq používal) a nyní jí prodává Stas. Cobra může viset „vyvrácená“ tedy napůl v liště a napůl venku
Rachet-hook od Artitequ
je solidní nemůže sjet dolů a je bezproblémový. Je testován při váze 45kg, udávaná váha 15 kg je jen 1/3 jeho trestované nosnosti. Microgrip 2mm od Artitequ má nosnost 20 kg a je testován dokonce na 60 kg. Zkuste takto zatížit Zipper
Nieslen používá vlastní lištu a vlastní držáky na zeď
ale používá lanka od Artitequ. Lišta Nielsen má širší drážku, původne byla navežena pro Kluzáky do závesné lišty, které ovšem meli nevýhodu že lanko nebylo nahoře pořádne zapertlované a navíc se nadalo vyndat z prostředku. Nicméne Twistery od Artitequ ani Cobry od Stase nejsou navrženy pro tuto lištu. Je to spojení 2 systémů dohromady Vlastní lišty a zbytku od Artitequ.
Nielsen a jeho držáky
pravděpodobně nejslabší článek jejich systému, který poměrně ztěžuje montáž. Jsou velmi malé, navíc se musí podkládat kovovou podložkou, aby při utahování „nezajeli pod zeď“. Je třeba přesněji měřit otvory od zdí, neboť se nedorážejí ke stropu jako kameny Click And Connect od Artitequ ke zdi. Při šroubování se hůře drží a protáčí.
Nielsen a jeho spojky lišt u Artitequ nepotřebujete speciální spojky
spojuje se přímo na kamenech jednoduchým nacvaknutím přímo na zdi. Systém Nielsen má spojení trošku komplikovanější. Má speciální spojku, kterou je třeba do lišty nacvaknout. To se dělá nejlépe na zemi, pak se ale hůře instaluje celá spojená lišta na zeď, nebo na zdi, ale je nutná patřičná síla
Koncovky Click2fix na perlonových lankách
Pouze Artiteq má koncovky Click2Fix na perlonových lankách, které v zásadě vylučují vypadnutí.
Světelný systém od Stase
zdají se nám držáky světel od Aritequ, tedy jedno 70cm dlouhé chromové rameno daleko jednoduší, čistější a elegantnější. Stas má systém řešený jinak, držák světel má 2 ramena a světlo je uprostřed. Svetelný systém od Artitequ se naráží na podobné kameny Click and connect, jako systém Clickrail, jejichž výhody jsem již popsal.
Záruka
Artiteq poskytuje na řadu svých výrobků záruku 10 let. Je pravdou že za celou dobu co závěsné systémy distribuujeme jsme neměli reklamaci.
Koncovka Jezdec SLIDER (historie)
Koncovka KLUZÁK (historie)
Koncovka Cobra (starší)
S koncovkou Cobra zároveň přišlo i nalisovaní koncovky na lanko. Tím se vytvořila určitá kvalita závěsných systémů. Z horních jezdců totiž občas lanko vyklouzávalo, stejně tak byly problémy s některými háčky a tak naše firma po jedné velké ostudě, kdy ze závěsného systému popadali obrazy do té doby vůbec neprodávala.
O koncovku Cobra se ale následně začali hádat 2 firmy, které závěsný systém vyráběli, nastala patentová válka, což vedlo k dalšímu pokroku.
Ve firmě Artiteq tedy začali řešit několik hlavních nešvarů koncovek Cobra:
- lanko se sice ze systému dá vyndat, ale musíte na štafle, koncovku totiž musíte vyhnout o cca 90 stupňů nahoru do místnosti.
- podle mě více nepříjemná věc, pokud se na lanko zavěsí obrazy, koncovka nahoře se trošku vyhne do prostoru. Lanko tedy nevisí rovně dolů, ale vychází z lišty, je trošku vytrčené směrem do místnosti a pak se opět vrací ke zdi. To je způsobeno podstatou této koncovky
Koncovka Twister (starší)
Proto byla vymyšlena nová koncovka Twister. Twister je v zásadě trošku upravené koncovka ve tvaru písmene T. Ta se vloží do lišty a otočí se s ní. Speciální nožička na koncovce Twister navíc zabraňuje, aby se s koncovkou dalo snadno otočit. Abyste s ní otočili, je třeba koncovku přizvednout (hlouběji do lišty) a pak s ní otočit na jednu konkrétní stranu o 90 stupňů.
Koncovka Twister kterou vyrábí Holandská firma Artiteq řeší právě předchozí 2 problémy závěsu Cobra.
- lanko lze vyndat přizvednutím a následně otočením. Nemusíte tedy lézt až ke stropu. Dokonce existuje přípravek, kterým se dá dosáhnout k liště. Zároveň se vyrábí tyčka s koncovkou Twister. Jde o bílou (jsme schopni jí obarvit i na jinou barvu) tyčku 2 metry dlouhou cca 2mm silnou, na které drží háčky. Tuto tyčku jde perfektně vyndat i ze země.
- lanko je v koncovce Twister uprostřed, tedy visí perfektně dolů a ani těžší obrazy lanko nevyklánějí do prostoru. Ačkoliv se to může zdát jako drobnost, celkově to vypadá daleko lépe a já i moji kolegové kteří mají závěsný systém na obrazy doma jsme staré Cobry vyměnili za Twistery.
Koncovka Twister Click2Fix (to nejlepší)
Další pokrok byl někdy v roce 2012/2013 koncovka Twister se osvědčila, ale narazilo se na jednu drobnou nepříjemnost. Pokud vezměte perlonové lanko (2 milimetry silné, což je standard) a začnete s ním škubat (dělat vlnu k horní liště) a přitom se vám povede lankem kroutit ve správném směru, může lanko vypadnout. Je to spíš extrémní situace, krom toho nelze s lankem takto zacházet, pokud na něm jsou obrázky, ale stát se to mohlo. Proto byla koncovka Twiater obohacena ještě o průhlednou koncovku Click2fix (zámek).
Perlon Twisster Click2Fix. Tato koncovka je tedy jen nástavbou na starší koncovku Twister. Plastový zámek funguje tak, že jakmile otočíte koncovkou Twister v liště závěsného systému, zámek zaskočí so zářezu na koncovce Twister a zabrání nechtěnému točení koncovky Twister v liště, tedy i vypadnutí lanka v případě neopatrného zacházení.
Koncovka Twister Click2Fix se používá pouze u perlonového lanka 2mm, neboť u ocelového lanka k takovémuto problému, tedy přizvednutí koncovky twister nedojde (lanko je daleko ohebnější) u tyčky pak zase problém nenastává, protože není nutné při posouvání nějak švihat, stačí jí jednoduše a elegantně posunout, nebo vyndat a zandat vedle.
Závěr:
Vřele doporučujeme novější koncovky Twister (twister Click2Fix), před staršími koncovkami Cobra. Pokud byste ale na koncovkách Cobra trvali, můžeme vám je zajistit. Koncovky Cobra jsou často navrhovány architekty, kteří mají starší materiály. Pokud ale máte v projektu koncovky Cobra, nemusíte se bát je nahradit modernějšími koncovkami Twister.
Jak jsem jen mohla žít bez….
… tentokrát bez závěsného systému?
Otázku uvedenou v titulku tohoto článku jsem si už v životě kladla mnohokrát. Většinou ve chvíli, kdy jsem náhodou, na něčí doporučení nebo – a to dost často – po dlouhém odmítání vyzkoušela nějakou „vychytávku“, která mi teď zpříjemňuje život a které už bych se nevzdala ani za nic.
Jednou to byl stojánek na dopisy z ručního papíru, dárek, který jsem se skrývanými rozpaky přijala jako úplnou zbytečnost a z pouhé zdvořilosti postavila na psací stůl. A co se nestalo? Zmizely povalující se účty, doklady, nevyřízené dopisy. Přestala jsem hledat a ztrácet. Než něco někam definitivně založím nebo naopak vyhodím, má to svůj přechodný domov ve stojánku. Zkrátka: neumím si bez něho představit další život.
Totéž platí o signalizaci couvání. Kolika traumatizujích situací bych bývala byla ušetřena, kdybych ji měla již na svém prvním autě. Poměr mezi pořizovací cenou a cenou všech oprav odřených blatníků hovoří zcela jednoznačně v její prospěch. Jak jsem vůbec bez ní mohla někam zacouvat? Nebo co víc, zaparkovat do řady? Ne, to si dnes opravdu již vysvětlit nedovedu.
A moje poslední zkušenost tohoto druhu? Všechny mé byty vždy byly hustě ověšeny obrazy, grafickými listy, kalendáři… Po dlouhá léta jsem – jsouc manuálně značně nezručná – věšela toto všechno ne tam, kde by se mi líbilo, ale tam, kam se mi podařilo zatlouci háček nebo skobičku. Výtvarná díla sloužila nejen k dekoraci příbytku, ale i k zakrytí neúspěšných pokusů.
Umístit ovšem třeba řadu malých obrázků do stejné výšky, když každý z nich měl jinak vysoko závěs, bylo ale opravdu nad mé síly. Každý z mých šikovných přátel a příbuzných, pozvaný na večeři či oběd s vágním dovětkem „ a o nějakou maličkost bych tě při té příležitosti poprosila“, se do pasti zvané věšení obrazů chytil jen jednou. Poté, co byl nucen přidržovat na stěně dva umělecké artefakty a přitom stát mimo ně, abych viděla, jak to bude vypadat, si příště raději nechal moje kulinářské výtvory ujít.
Před dvěma lety jsem zvelebovala byt a před malováním odstranila ze zdí všechny hřebíčky a skobičky. Inovovaný interiér si žádá i jiné rozmístění obrazů, to je přece jasné. Poprvé v životě jsem zvolila na stěnách různé pastelové barvy namísto obvyklé bílé. Výsledek byl úžasný, už jsem vymýšlela, kam co pověsím … a najednou hrozné zjištění: „Vždyť na těch barevných stěnách budou vidět zasádrované díry… když se mi někam zase nepodaří zatlouci skobu. Což je skoro jisté. A i kdyby mi to nakrásně všechno někdo pověsil, co když budu chtít něco jednou přemístit? Což je taky skoro jisté. Znám se.“
Ponořena do chmurných úvah jsem se vydala pro zarámované obrazy do firmy Dantik. Chvilku čekání jsem si krátila rozhlížením po stěnách, kde mají vystavené všechno možné…A náhle můj zrak padl až nahoru pod strop na jakési lištičky a z nich visící vlasce a na těch vlascích háčky… „Aha, takhle bývají pověšené obrazy v galeriích, ale ono se to asi i normálně prodává…“
Ano, prodává. A dokonce jsem byla ušetřena transportu (který si žádá auto, kam se vejde třímetrová lišta) a instalace vlastní rukou (která si žádá zručnost a vrtačku). Tím vším na rozdíl ode mě oplývají muži z Dantiku.
Já jsem si pak jen posouvala lanka visící na lištách doprava a doleva a háčky na nich nahoru a dolů, zavěšovala obrazy, odstupovala a pozorovala, jak to vypadá. Úžasný pocit. Už nikdy kladivo. Už nikdy skoba, která nejde zatlouci. Už nikdy remcání kamarádů. Už žádné úlitby v podobě večeře. A už taky žádné dlouhé váhání, zda to takhle bude dobré. Když nebude, pověsím to zítra jinak.
Jak jsem mohla…opravdu jak jsem jenom mohla tolik let žít bez závěsného systému? Tak se totiž ten malý zázrak jmenuje.
Dagmar Hartmannová