- Úvod
- Poradna (připravujeme)
- Materialy a jejich popis
- Rámy a lišty
Rámováním si můžeme uchovat vzpomínky, rámují se přání, obrazy, ale i fotbalové dresy, zátky od vína, grafiky či dárky. Obrázek je téměř univerzálním dárkem. Zarámovanou grafikou (třebaže stála jen pár stovek) neurazíte znalce ani naprostého laika. Malíři a galeristé rámují svá díla, aby obraz prodali za lepší cenu. Rám vybraný autorem k jeho dílu (tzv. autorský rám) zase zvyšuje uměleckou hodnotu díla, protože autor umí zvolit takový rám, který se k jeho dílu hodí nejvíc. My ostatní prostě rámujeme proto, abychom si zútulnili domov nebo jiné prostředí.
Vybrat správný rám není jednoduché a často to stojí hodně času a pochybností. Důležitým pomocníkem při výběru je odborník – prodavač, který by měl umět poradit. K vašemu konečnému rozhodnutí by vás tak měly dovést doporučení prodavače a Vaše představy, požadavky a možnosti. Připadá Vám to příliš náročné? Naštěstí ve výtvarném světě neplatí žádné normy a nepsaná pravidla jsou opravdu nepsaná. Jedno ovšem platí vždy: Pokud nechcete jen „schovat díru na zdi“ čímkoliv přijatelným, dejte si na výběru rámu záležet.
Při výběru rámu je dobré vzít v úvahu několik ukazatelů
- Technika díla: Jde o grafický list, fotografii černobílou/barevnou, olejomalbu na plátně/kartónu, kresbu tužkou/uhlem, nebo "jen" plakát či reprodukci? U plátna je dobré hledat lištu s vysokým falcem, aby se do něj plátno "schovalo" a při pohledu z boku nevyčnívalo.
- Styl: Je váš obraz moderní, klasický nebo laděný do nějakého stylu (renesance, baroko, klasicismus, romantismus, secese, kubismus, funkcionalismus, abstraktní umění)? Každé z těchto období/stylů je specifické a vyžaduje jiný styl rámů.
- Umístění v interiéru: Pokud obraz slouží jako dar, pak i vkus toho, kdo jím bude obdarován. Rám by měl částečně vycházet z barev díla a zároveň je vhodné, aby alespoň částečně zapadl do budoucího interiéru.
- Vkus obdarovaného: Pokud chcete někomu obraz darovat, mělo by jeho vkusu odpovídat nejen dílo samotné, ale i jeho rám.
- Finanční možnosti: Zarámování obrazu o rozměrech 30 x 40 cm lze pořídit za pár stovek, ale i za několik tisíc korun. Zlatý střed se pohybuje mezi 1000 a 1500 Kč.
- A jeden předsudek na závěr: Není pravda, že všechny obrazy visící poblíž sebe musí být stejné velikostí, lištou i barvou pasparty. Rám musí především "sedět" k obrazu.
Rámy podle druhu materiálu
- Dřevěné lišty patří mezi nejprodávanější, a proto u nich můžeme spatřovat nejvíc rozdílů v kvalitě. Na rámové lišty se používá v Čechách nejčastěji dřevo borové, v zahraničí se používá nejčastěji Ajous (tropická dřevina s minimem suků).
- Kovové rámy jsou použitelné tam, kde zákazník považuje rám za rušící element obrazu a ne jako jeho doplněk. Pokud jsou kvalitní, jsou velmi pevné a mají trvanlivé barvy. Hodí se především na fotografie a do moderních interiérů. Kovové lišty byly populární před pár lety, v současné době jejich oblíbenost stagnuje. Někteří výrobci začali kovové lišty potahovat dýhou (velmi slabou vrstvou dřeva).
- Plastové lišty jsou už historií, dnes se s nimi setkáte snad jen u některých fotorámečků v obchodních domech. Jejich výhodou byla lehkost, omyvatelnost a především cena. Na sluníčku ale velmi rychle chátraly a ztrácely barvy.
Rámy podle druhu kolekce
- Nižší třída – nejlacinější lišty, většinou jen s jednoduchými profily, hranaté nebo oblé v mnoha barvách. Barvy jsou na lišty stříkány ve vrstvách nebo je na lišty navalována fólie s nějakým designem. Tyto lišty jsou vhodné na malé obrázky, do kanceláří atd.
- Střední třída – vyznačuje se kvalitnějším materiálem, nástřik barvy je ve více vrstvách, jsou lakovány a několikrát broušeny. Mohou být potaženy fólií a následně např. prodrásávy do spodních vrstev. Nakonec se často nanáší patina, válce s různým vzorem, do lišty vytlačuje či vypaluje ornament.
- Exkluzivní lišty – často jsou vyráběny ručně, mohou být zlaceny pravým plátkovým zlatem nebo metálem, potahovány kovy, poleptávány kyselinou. Každá firma má své exkluzivní lišty a postup jejich výroby je pečlivě utajen.
- Dýhované lišty – na nosné dřevo je nalepena dýha okrasné dřeviny (ořech, třešeň, oliva, eben), a to jak s léty podélně, tak napříč. Na nosnou lištu může být nalepena i itarzie (ornament složený s různých druhů a barev dřevin). Vždy se jedná o pravé dřeviny. Rozkvět těchto rámů byl zaznamenán hlavně v době Biedermeieru, kdy se používaly hlavně dřeviny jako divoká třešeň, ořech, tis a ledová bříza a povrch byl následně ošetřován šelakovou politurou. Tu v dnešní době nahradily většinou polyuretanové laky.
- Blondely (francouzské rámy) – jsou zvláštní kategorií. Jsou vyráběné na míru přímo na obraz a mají většinou plastické ornamenty v rozích, případně i uprostřed každé strany. Byly používány hlavně v období 19. a 20. století a stylově tomuto období také vyhovují.
- Vyřezávané rámy – jsou vyráběny ručně většinou z lipového dřeva řezbářskými dláty, povrchová úprava je provedena křídováním a posléze obvykle zlacením pravým plátkovým zlatem na lesk či mat. Tyto rámy se používaly v podstatě již od gotiky, ale jejich hlavní rozmach se odehrával v renesanci a baroku. Nazývají se také "florentýnské".