- Úvod
- Poradna (připravujeme)
- Materialy a jejich popis
- Reprodukce/Postery
Postery
Mezi typické postery bych zařadil plakáty aut, žen, kreslených postaviček, kapel, či mapy. Postery většinou bývají vytištěné na slabém papíře, ne o moc silnějším, než běžný kancelářský papír (cca 80g / m2). Velmi često mívají horší kvalitu tisku, jsou levné a prodávané stočené v roličkách jako tapety, které mají pár centimetrů.
Kromě kvality papíru a kvality tisku je problém i se stočením. Po rozmotání se velmi špatně rámují z důvodu vlnění. Je tedy často nutné je zalaminovat, nebo nalepit na nějaký rovný pevný podklad.
Ve své podstatě bych ale řekl, že pokud si někdo koupí plakát (kromě map, které se v reprodukcích moc nevyskytují), bude ho pravděpodobně mít připnutý napínáčky na zeď, v lepším případě pomoci různých držáků plakátu či euroklipů, nemá zrovna smysl je rámovat.
Reprodukce
Reprodukce jsou úplně něco jiného. Samozřejmě, že i mezi nimi najdeme ty méně kvalitní a ty lepší. Původně reprodukce měli „kopírovat“ klasické obrazy starých mistrů. Dnes ale toto slovo používáme v přeneseném významu i na velmi kvalitní fotky, moderní a abstraktní „obrazy“ atd. Ať už se jedná o jakýkoliv motiv, reprodukce mívají mnohem silnější papír (už proto, že jsou určeny pro rámování). Často se setkáváme s gramáží kolem 300 g /m2, to je již silnější než papír na běžné vizitce.
„Reprodukce (polygrafie) – obvykle tištěné anebo digitalizované zobrazení originálního obrazu, fotografie “2
Některé reprodukce mohou být tištěné na plátno. U moderních fotografií můžeme vidět tisk lakem, což působí velmi „noblesně“ (můžeme si to představit například jako lesklou fotku a černé orámování kolem ní je matné).
Reprodukce se prodávají v listech, pokud je nutné je srolovat, rolují se do velkého průměru minimálně 10cm, silný papír se při stažení do menších průměrů může nenávratně poškodit. V zásadě by se ale měli převážet v deskách, nebo rovnou zarámované.
Manipulace
Ať už se jedná o postery (plakáty) nebo reprodukce, pokud má být obraz zarámován kvalitně, je velmi důležité, v jakém stavu se obraz k rámařovi dostane. Během pár chvil při přepravě totiž může dojít, a velmi často dojde, k téměř nevratnému poškození. Mezi ty nejčastější patří:
- Srolování – do velmi malé ruličky. Jak jsem už uvedl, pokud se nejedná o poster, který je již smotán a pro rámování není nejideálnější, pokuste se ho srolovat do co největší role. Kromě toho, že se při srolování může poškodit tisk, u rámaře pak nejde reprodukce dobře rozvinout a vyzkoušet si, jak bude vypadat v různých rámech (stále se srolovává).
- Mističky – takto nazýváme poškození především na posterech a lesklých reprodukcích. Toto poškození se stane v momentě, kdy zákazník bere obrázek do ruky a palcem na jedné straně obrázku proti ostatním prstům na druhé straně promáčkne do obrázku „mističku,“ na obrázku se vytvoří „faldík“ ve tvaru „T“, který se téměř z obrázku nedá odstranit. Řekl bych, že drobné mističky bude mít na sobě tak 70% reprodukcí, tudíž se jedná o velmi častou a nejhůře opravitelnou chybu.
- Kapky deště – jakmile na některé lesklé reprodukce nebo plakáty dopadne kapka, může dojít k jejich poškození. Velmi náchylné jsou také vaše fotky, které jsou často tisknuty na tiskárnách. Ačkoliv ne všechny obrázky voda poškodí, určitě se vyplatí se střetu s ní vyhnout.
2) citace z Wikipedia.com (http://cs.wikipedia.org/wiki/Reprodukce )